Mielőtt közösen elkezdenénk taglalni azt, hogy mik a legfontosabb
irányelvek a reklámozásban, és az ahhoz kapcsolódó kommunikációban,
tisztáznunk kell valamit. Ez a tanulmány nem arról szól, hogy
multinacionális vállalkozásként, hogyan készíts "imázs jellegű"
reklámot. A kisvállalkozásoknak szól, és a legfőbb célja, hogy
tudatosítsa a hatékony reklámozás alapjait, és felhívja a figyelmet
a legalapvetőbb hibákra, amelyeket ezek a gazdasági egységek nagyon
gyakran elkövetnek.
A kommunikáció alapjai mindig egyformák, mindegy hogy forgalmazónak,
nagykereskedőnek, értékesítőnek vagy egy átlag embernek szól az
üzenetünk - akiknek el akarjuk adni termékünket vagy szolgáltatásunkat.
Egy dolgot tehetünk csupán, gyorsan megtanulunk hatékonyan
kommunikálni közvetlenül a vevőkkel, vagy üzleti életünk napjai
meg vannak számlálva.
Ez a tanulmány értékes szabályokat tartalmaz, és segíteni fog Neked
terméked/szolgáltatásod értékesítésében bármilyen üzleti területen is
tevékenykedj. Kívánom, hogy élvezd a tanulási folyamatot, és a lehető
legtöbb profitot vedd ki belőle!
u.i.: A reklám kifejezés minden esetben az írott reklámokra értendő.
Az egyéb médiákban történő megjelenésnek specifikus szabályai vannak,
amelyekre ebben az írásban nem térek ki.
Gyakori hiba, hogy a reklámozók egy "itt vagyunk, és ezt tudjuk"
jellegű hirdetéssel próbálnak vásárlókat szerezni. Vagy esetleg nagy
betűkkel kiírják "AKCIÓ", és ettől azt várják, hogy özönlik a "nép".
Sajnos a dolog nem ennyire egyszerű.
Téves elképzelés az is, hogy a reklámmal imázst kell építeni. Ehhez
rengeteg pénzre van szükség, és a kisvállalkozások, egy ilyen típusú
stratégiával képtelenek lennének versenyben maradni.
A leggyakoribb hiba, hogy egy kisvállalkozás, mielőtt elkészítené
saját reklámját, megnézi a hasonló cégek, versenytársak miként, és
mit hirdetnek. Azután megpróbálja leutánozni azt. Ellenben a mai
hatalmas reklámzajban pontosan az lenne a fő cél, hogy elolvassák a
reklámunkat, hogy valamivel, valamiképp kitűnjünk a többiek közül.
Hatalmas verseny folyik a figyelem felkeltésért, hiszen ellenkező
esetben, minden erőfeszítésünk felesleges próbálkozás lesz csupán.
Gyakori hiba, hogy először megvásárolunk egy reklámfelületet, azután
próbáljuk megtölteni tartalommal. A reklámszövegnek pontosan olyan
hosszúnak kell lennie, ami elegendő ahhoz, hogy eladja a termékünket/
szolgáltatásunkat. Tehát először mindig határozzuk meg, mi az, amit
el akarunk mondani, írjuk le, és csak ezután vásároljunk
reklámfelületet.
Hiba azt gondolni, hogy a mi termékünk/szolgáltatásunk mindenkinek
egyformán megfelel. Ha igazán hatékonnyá akarjuk tenni az
üzenetünket, akkor határozzuk meg pontosan, hogy kinek, miért, és
hogyan lesz jó, ha kihasználja a kínálatunkat. Ne féljünk
megszólítani az ideális vevőnket. Beszéljünk végig hozzá, hogy
érezze, ez az ajánlat valóban neki szól.
Napjainkban a legtöbb reklámszöveg pokoli unalmas. A legtöbben abból
a téves feltevésből indulnak ki, hogy az emberek nem olvasnak. Ez
igaz is mindaddig, amíg unalmas, pocsék szövegeket kell olvasniuk.
Nekünk törekednünk arra, hogy minél több érzelmet vigyünk a
reklámjainkba. Kerülnünk kell a száraz, csupán logikát célzó
szövegeket. Tehát a szövegünknek minden esetben a szívet kell
megcéloznia.
Nagyon fontos, hogy ne zavarjuk össze az olvasót azzal, hogy
bonyolulttá, nehezen feldolgozhatóvá tesszük a reklámunkat.
Figyelemfelkeltésre használjunk címsort, képeket, kiemeléseket a
szövegben. Figyelem! A termékünkről készített kép csak akkor lesz
eredményes, ha használat közben mutatja be azt. A reklámunk ne
tartalmazzon 4 grafikai elemnél többet, mert a túl sok információ
nehezen emészthető. Javaslom, hogy ezek a következők legyenek:
címsor, kép, ajánlat, akció.
A mai reklámok gyakran eltúlzottak, és csak arra törekednek, hogy
minél több ember reagáljon rájuk. Előfordul, hogy félrevezetik a
fogyasztót. Éppen ezért a legtöbben már szkeptikussá váltak. Gyűjtsük
össze az elégedett vevőink véleményét, adjunk különlegesen erős
garanciát, mutassunk be minél több tényt, statisztikai adatot, hogy a
vevőnk láthassa, az ajánlatunk kihasználása valóban kis kockázattal
jár a számára. Használjuk ezen elemek bármelyikét, hogy bizalmat
építsünk. Fontos, hogy legyünk mindig őszinték.
Gyakori hiba, hogy egy jól felépített reklám megírása után, ezt az
elemet nagyon gyengén, vagy egyáltalán nem alkalmazzák. Csak odakerül
az alsó részre valahova, egy elérhetőségi lista, és kész. Ennél jóval
több kell. Szólítsuk fel az embereket a cselekvésre. Használjunk
felszólító mondatokat. Mondjuk meg nekik, hogy mit tegyenek, ha ki
akarják használni az ajánlatunkat. Még egy fontos dolog! Ez akár
lehetne egy külön szabály is: lehetőség szerint csak egy alternatívát
ajánljunk fel, és azt is úgy, hogy a lehető legegyszerűbb legyen
reagálni rá. Gyakran előfordul, hogy azért nem hatásos egy ajánlat,
mert nagyon bonyolult cselekvésre ösztönöz, vagy túl sok lehetőséget
kínál fel a cselekvésre.
Találnunk kell egy olyan szempontot, ami: a célközönségünk számára
fontos, és amiben a kínálatunk valóban elüt a többiekétől. Ez lehet a
legnagyobb előny, amit ügyfeleinknek kínálni tudunk. De mi van, ha
nincs egy ilyen egyedi előnyünk? Nos, ez elég nagy baj. De semmi
gond, kerítünk egyet. Mégpedig gyors ütemben. Megkérdezzük az
ügyfeleinket, hogy számukra mi a 3 legfontosabb szempont, és
igyekezünk az egyikben túlszárnyalni a versenytársakat, majd ezt
minden egyes alkalommal le is írjuk nekik.
Gyakori hiba, hogy a reklámozók mindenkihez szólni akarnak. Mégpedig
azért, mert úgy gondolják, hogy minél általánosabb az üzenetük, annál
többen reagálhatnak rá. Logikusan hangzik. Azonban már milliószor
bizonyságot nyert, hogy egy jól meghatározott célpiacnak szóló,
specifikus üzenet, hihetetlen erővel bír, míg egy általános, csupán
általánossal.
Tehát meg kell tudnunk a lehető legtöbbet egy adott piaci
szegmensről, és kommunikáljunk csak nekik. Ha már ezt a szegmenst
uraljuk, akkor lehet szélesíteni a kört.
Bízom benne, hogy sikerült közelebb vinnem Téged a hatékony kommunikációhoz,
és a jövőben nem okoz majd gondot egy jó hirdetés megírása.
Kedves olvasó, végül csak annyit szeretnék tanácsolni, ne csak
olvasd, érdemes megvalósítani az itt leírtakat.
Jó tanulást, és eredményes megvalósítást kívánok!
Üdvözlettel,
Odrovics János
reklámszövegíró
u.i: Ha szeretnél többet tudni a hatékony reklámok szövegírási trükkjeiről, akkor iratkozz fel az ingyenes szövegíró tanfolyamra.
Figyelem! Minden regisztrálónak ingyenes ajándék e-book!